weekendje weg valkenburg - Reisverslagen van Mandy en Stephan - WaarBenJij.nu weekendje weg valkenburg - Reisverslagen van Mandy en Stephan - WaarBenJij.nu

weekendje weg valkenburg

Valkenburg, wat een mooie stad.. oude gebouwen met heel veel historie. Al die mergel grotten met hun geschiedenis. Het mooie landschap. We hebben zoveel gedaan in 2 dagen en dat heeft ons zo laten ontspannen echt waar! Dag 1, we kwamen aan rond 12:30 en Hotel Riche ****, vriendelijk personeel, basic kamer niks mis mee! Even het stadje verkennen en meteen de Fluweelengrot in. Dit is niet de oorspronkelijke naam hoor, maar de naam komt van de steenmarter die in het limburg Fluwientje genoemt word en daar in de grotten leeft, dus vandaar fluweelengrot. Erg mooi om te zie hoe de blokbrekers de mergel uitgekapt en gezaagd hebben en hoe mooi alles bewaard is gebleven! Vervolgens na deze rondleiding van +/- 45 minuten (in 12 graden boven 0, dus een vestje is zeker een aanrader) zijn we de kasteel ruines in gegaan. Hier kun je makkelijk 2 uurtjes in rondlopen, iedere keer zie je weer een ander mooi punt van wat vroeger het kasteel was. Daarna nog even wat door de stad gewandeld, mooie bruggetjes en beelden gezien. Toch maar even naar de hotelkamer om ons op te frissen en even te relaxen voor het uit eten. We zijn wezen uit eten bij "Latinos" een tapas restaurant met leuk en vriendelijk personeel en een groot scala aan hapjes, errug lekker! Hierna hebben we de dag afgesloten met ijsjes op het terras bij de ijssalon en daarna nog een flinke wandeling.
Dag 2: ontbijtje doen om 8:15 in het hotel, was erg lekker, veel keuze zowel gezond als ongezond en alles was lekker vers. Daarna even opfrissen en de spulletjes weer inpakken want we gaan vandaag tenslotte naar huis. Nadat we alle spullen in de auto hebben gelegd zijn we weer gaan wandelen want we hebben namelijk nog een aantal dingen die we willen doen. We zijn eerst naar de kabelbaan gegaan om te kijken hoelaat deze openging, daarna zijn we naar de gemeentegrotten gewandeld. We hebben een stappenteller dus die hebben we vandaag maar eens aangezet, echter dat ding werkt niet in grotten :( jammer maar dankzij de gidsen weten we toch hoeveel we gelopen hebben. Na het gemeentemuseum zijn we eerst even wezen stoppen bij "Lourdes"" daarna zijn we naar het grottenaquarium geweest. Hier hadden we niets van verwacht aangezien het nogal achteraf lag. Maar met 30 aquaria en verschillende vissen en salamansers en krokodillen echt wel de moeite waard! Hierna was het ondertussen 12 uur en begonnen we toch eigenijk wel honger te krijgen. Nou lunchen dan maar! Bij lunchroom "de munt" hebben we een heerlijk stokbroodje gegeten want met een lege maag kun je niet verder. Op naar de katacomes.. Was wel weer even wandelen maar alles staat gelukkig goed aangegeven. Het bleek zelfs dat we precies optijd waren voor de rondleiding. Het personeel is goed voorbereid om mensen die geen jas of vest bijhebben dus ik kreeg een warme fleecetrui aangereikt. In de katacombes is het namelijk maar 11 graden, en met een rondleiding van een uur is dat erg koud! Ze zijn wel erg indrukwekkend hoor! de romeinse katacombes zijn een exacte kopie van de katacombes in Rome echter in Rome zijn er veel kamers dicht voor publiek, en die zijn hier dan wel weer open gelukkig. Allemaal gewapend met een persoonlijk lichtje (een kaarsje) krijgen we een rondleiding. Beetje zielig om te weten dat het originele graven zijn voor mannen vrouwen en ja helaas ook kindjes. Na de rondleiding zijn we weer naar de ijssalon geweest voor een ijsje. Ondertussen hadden we al 4 km gewandeld (volgens de stappenteller, maar dat is dus werkelijk meer) De kabelbaan mag natuurlijk niet ontbreken als je in Valkenburg bent dus daar zijn ook naar toe geweest we moesten onze instaptijd onthouden voor de foto (lekker commercieel hihi maar wel leuk) Eenmaal boven uitgestapt en wezen rodelen (ik wil nog een keer!!!) De vriendelijke meneer zei dat we moesten remmen voor de lange brug... jaja dachten wij... Te laat remmen bleek dus achteraf ook niet handig, we vlogen bijna uit de bocht hihi. Toen weer met de kabelbaan naar beneden, kijken of we een beetje leuk op de foto stonden. Ja dus! En hebben de foto gekocht. Daarna langzaam aan de dag af gaan sluiten met wandelen, op een terrasje zitten, weer wandelen en mooie huizen, bruggen en beelden bekijken en toen wezen uit eten bij "De Valkenhof" ook echt een aanrader!! Goede spareribs en lekkere mixed grills!!! mmm dat was heerlijk!! En toen was het weer tijd om te gaan. Jammer maar helaas.